Στις 20 Ιουνίου ο κ. Ηλίας Καλογήρου* πραγματοποίησε στη βιβλιοθήκη μας ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον εκπαιδευτικό πρόγραμμα με μεγάλη συμμετοχή παιδιών.
Στην αρχή προβλήθηκε στα παιδιά ένα βίντεο από το youtube (https://www.youtube.com/watch?v=mTOKmJ563yE) διάρκειας 3 λεπτών περίπου σχετικά με τον κίνδυνο της έντονης ηλιοφάνειας της χώρας μας για τους τουρίστες της Βόρειας Ευρώπης. Σε αυτό το βίντεο ο πρέσβης της Δανίας στη χώρα μας παρακαλεί τους Έλληνες να υπενθυμίζουν στους Δανούς τη χρήση ομπρέλας θαλάσσης, καπέλου και αντηλιακού. Ακολούθως παρουσιάστηκαν οι ειδικές χάντρες οι οποίες άλλαζαν χρώμα όταν έπεφτε το φως του ήλιου πάνω τους. Περιέχουν χρωστική που ενεργοποιείται όταν πέφτει υπεριώδης ακτινοβολία, δηλαδή η ακτινοβολία που μας μαυρίζει. Τα πειράματα εκτελέστηκαν με τη βοήθεια ενός ακίνδυνου φακού υπεριώδους ακτινοβολίας. Έτσι με αυτό το φακό και τις χάντρες, ερευνήσαμε:
1) αν η καύση μαγνησίου εκπέμπει υπεριώδες φως (με αναφορά στο έντονο φως κατά την ηλεκτροσυγκόλληση),
2) αν οι αντηλιακές κρέμες προστατεύουν από την ηλιακή ακτινοβολία,
3) αν το παρμπρίζ, τα πλαϊνά παράθυρα και οι αντηλιακές μεμβράνες των αυτοκινήτων συγκρατούν την υπεριώδη ακτινοβολία,
4) αν τα γυαλιά ήλιου προστατεύουν τα μάτια απορροφώντας το υπεριώδες φως του ήλιου,
5) γιατί πολλές γυάλινες συσκευασίες φαρμάκων, αναψυκτικών και ποτών είναι σκουρόχρωμες,
6) γιατί μπορεί να μας κάψει ο ήλιος ακόμη και κάτω από ομπρέλα (λόγω ανάκλασης του φωτός πάνω στην άμμο αν παραμείνουμε πολύ χρόνο π.χ. 6 ώρες).
Όλα τα πειράματα εκτελέστηκαν από τα παιδιά με τη βοήθεια του εισηγητή. Τονίστηκε ο τρόπος σκέψης σύμφωνα με τον οποίον γεννιόταν το ερώτημα, σχεδιαζόταν το κατάλληλο πείραμα για να ερευνηθεί το ερώτημα και τελικά διατυπωνόταν το συμπέρασμα. Στο τέλος δόθηκαν συμβουλές στα παιδιά να αναζητούν το γιατί, να ερευνούν, να καλλιεργούν κριτική σκέψη, να μη φοβούνται την υλοποίηση των μεγαλόπνοων στόχων-ονείρων τους και να καινοτομούν. Για άλλη μια φορά ο εισηγητής διδάχθηκε από τα παιδιά διότι οι ερωτήσεις τους που προέρχονται από ανεπηρέαστη κι ανυποψίαστη νόηση, βοηθούν τον διδάσκοντα ν’ ανακαλύψει τι μεταφέρουν στη νοητική τους “βαλίτσα” και να προσαρμόσει τη διδακτική του πρόταση.
Σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος οι γονείς των παιδιών είχαν τη δυνατότητα να καθίσουν στο υπαίθριο αναγνωστήριο και να απολαύσουν το διάβασμα ενός βιβλίου με έναν καφέ, όλα φροντισμένα από τον κ. Άρη Βλαχοσριστόπουλο, την κ. Μαρία Γιαννοπούλου και την κ. Κατερίνα Σίψα.
Οφείλουμε ένα μεγάλο “ευχαριστώ” στους εθελοντές μας: Βάσω Ψυχομάνη, Ελένη Κατσαράκη, Φωτεινή Παρασκευοπούλου, Νίκο Χαραλαμπάκη, Ελένη Ζ. και Αλεξάνδρα Σμ. για την πολύτιμη βοήθειά τους, καθώς και στις αγαπημένες μας Ελένη Κ. και Ζωή Μπ. που είχαν επιφορτιστεί με την φωτογραφική κάλυψη.
Χορηγός προγράμματος: ΚΙΝΙΝΗΣ Π. Ι. Α.Ε.Β.Ε
Η αλλοίωση κάποιων φωτογραφιών, καθώς και η μερική απόκρυψη των επωνύμων των ανηλίκων εθελοντριών έγινε για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των παιδιών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
*Ο Ηλίας Καλογήρου είναι Καθηγητής Φυσικών Επιστημών και συγγραφέας. Τα τελευταία 26 χρόνια ήταν Υπεύθυνος του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Ηλείας με κύρια αρμοδιότητα την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ώστε να πλαισιώνουν τη διδασκαλία τους με εποπτικά πειράματα και οι μαθητές να ασκούνται εργαστηριακά. Πάντα προσπαθεί να εκλαϊκεύει την επιστημονική γνώση, να συνδέει την παρεχόμενη σχολική γνώση με την καθημερινότητα και να συνδέει την Επιστήμη με την Τέχνη.